سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کنیبالیزیشن چیست؟ آموزش شناسایی و رفع مشکل

 

کنیبالیزیشن چیست؟ آموزش شناسایی و رفع مشکل

 

همه شرکت ها می خواهند محصولات جدیدی را به بازار عرضه کنند و مشتریان را از رقیبان خود بدزدند. اما گاهی اوقات شما فقط فروشتان را از خودتان می دزدید. کنیبالیزیشن محصول می تواند شرکت ها را در هر شکل و اندازه ای تحت تاثیر قرار دهد. این مورد برای شرکت هایی نظیر Kodak و Coca-Cola اتفاق افتاده است، در حالی که شرکت هایی مانند Apple و P&G این کار را عمدا انجام داده اند. برای یافتن همه چیزهایی که باید در مورد کنیبالیزیشن محصول بدانید، ادامه مقاله را بخوانید.

 

کنیبالیزیشن محصول چیست؟

در واقع cannibalization به عنوان کنیبالیزیشن شرکتی یا کنیبالیزیشن در بازار شناخه می شود و زمانی اتفاق می افتد که محصول جدیدی از یک شرکت جایگزین محصول موجود می شود. به عبارت دیگر خرید یک محصول قدیمی را کاهش می دهد و فروش شما را از بین می برد.

کل کنیبالیزیشن محصول منجر به رشد فروش یک محصول جدید می شود، اما سهم بازار کلی شرکت افزایش نمی یابد. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که یک شرکت با محصول کاملاً جدید یا یک محصول قدیمی را عرضه کند. با توجه به هزینه های تولید، cannibalization محصول می تواند واقعاً به نتیجه یک شرکت آسیب برساند. اما گاهی اوقات شرکت ها به عمد این کار را انجام می دهند تا رقابتی باقی بمانند و انتخاب های بیشتری را به مشتریان خود ارائه دهند.

 

انواع کنیبالیزیشن در بازار

1- کنیبالیزیشن برنامه ریزی شده

یکی از مدل های آشنای کنیبالیزیشن که هر ساله زمانی اتفاق می افتد که شرکت هایی نظیر اپل و سامسونگ نسخه های جدیدی را به قیمت مدل های قدیمی تر عرضه می کنند. اگرچه این نسخه های جدید فروش مدل های قدیمی تر را کاهش می دهند، که ممکن است همچنان محبوب باشند، اما خریداران جدیدی از برندهای دیگر را نیز جذب می کنند.

2- کنیبالیزیشن از طریق تخفیف

بسیاری از خریده فروشان به طور مرتب محصولات را به فروش می رسانند، یا برای افزایش جریان نقدی و ایجاد فضایی برای محصولات جدیدتر هستند. اما اگر خریداران شروع به انتظار تخفیف های معمولی کنند، تخفیف های معمولی می تواند اثر کنیبال داشته باشد و اگر مشتریان از خرید اقلام با قیمت کامل امتناع کنند، ممکن است خرده فروشی مجبور شود تخفیف های زیادتری را ارائه دهد.

3- کنیبالیزیشن از طریق فروشگاه اینترنتی

بسیاری از فروشگاه های سنتی حالا ممکن است فروشگاه آنلاین راه اندازی کنند و حتی به قیمت هزینه های فروش مصالح آنها تمام شود. با این حال، اگر خرید آنلاین مشتریان جدیدی را از خارج از پایگاه عادی خرده فروشان جذب کند، این ضررها می تواند یک سود خالص باشد.

 

 

چه چیزی باعث کنیبالیزیشن محصول می شود؟

قبل از عرضه بسیار مهم است که مطمئن شوید محصولات جدید از لحاظ طراحی، ویژگی ها، مخاطبان یا قیمت ها تفاوت قابل توجهی با مدل های قدیمی خود دارند.

با نگاهی دقیق تر به برخی از دلایل کنیبالیزیشن محصول می اندازیم:

1. عدم دسترسی به مخاطبان جدید

اگر یک محصول و کالای جدیدی از پایگاه مشتری یکسان برخوردار است، مطمئناً همان مخاطبان را جذب می کند و فروش را تقسیم می کند.

2. ایجاد محصولات قابل مقایسه

اگر یک محصول جدید چیز متفاوتی همانند یک ویژگی عجیب و غریب، زیبایی منحصر به فرد یا یک مورد استفاده جدید را ارائه ندهد، همان مشتریان را جذب خواهید کرد و کنیبالیزیشن محصول می تواند مشکل ساز شود.

3. قیمت گذاری اشتباه محاسبه شده

اگر به دقت اجرا نشوند، محصولات ارزان قیممت می توانند فروش قابل توجهی را از محصولات گران تر به سرقت ببرند، به خصوص اگر تفاوت چندانی بین آنها از نظر ویژگی ها یا طراحی وجود نداشته باشد. این می تواند سود را از بین ببرد.

 شرکت کوکاکولا Coke Zero کنیبالیزیشن

 

برای مشاهده کامل مقاله بر روی " کنیبالیزیشن چیست؟ آموزش شناسایی و رفع مشکل " کلیک نمایید.